|
Tempra
Fiat Tempra – samochód osobowy produkowany we Włoszech w latach 1990-1996[1].
Bazował na płycie podłogowej Fiata Tipo należącego do klasy kompaktowej.
Odmiana kombi nosiła nazwę Fiat Tempra Station Wagon.
Należy do rodziny Fiata Tipo. Model ten był produkowany w latach 1990-1995, a odmiana Station Wagon (kombi) do 1996 we Włoszech,
a następnie w latach 1995-1996 w Turcji (zakłady Tofaş). Po roku 1996 produkowany pod nazwą Tofas Tempra aż do roku 2002.
W latach 1991-1998 powstawał również w brazylijskich zakładach Fiat Automóveis w Betim.
Napędzany był silnikiem o pojemności skokowej 2,0 dm³ importowanym z Argentyny.
Oprócz odmian sedan i kombi produkowano również oryginalne coupé o takich samych wymiarach zewnętrznych,
noszące nazwę Fiat Tempra Coupé oraz Fiat Tempra Turbo.
Samochód w chwili prezentacji wzbudził wielką sensację na targach (był uważany za najważniejszy model premierowy) – dzięki nowoczesnej technologii,
dobrej cenie i komfortowi. Był dostępny w wielu wersjach, m.in.: najuboższej – analogowe zegary, początkowo brak obrotomierza,
ręczne ustawianie lusterek oraz odkręcanie szyb; najbogatszej: cyfrowe liczniki, wskaźniki otwarcia drzwi,
elektryczne ustawianie i podgrzewanie lusterek oraz otwieranie szyb (zwykle przednich, na zamówienie tylnych) i szyberdachu,
a także centralny zamek, podgrzewanie foteli, hydrauliczna korekcja świateł, automatyczna regulacja zawieszenia, ciśnieniowe spryskiwacze reflektorów.
W wersji Station Wagon (kombi) również modele z napędem 4x4.
Takie elementy jak podświetlane manetki przy kierownicy, kontrolka nie zapiętych pasów należała do standardu.
O wygodę podróżnych dbały podłokietniki, oraz nadmuch na tylną kanapę.
Karoseria była ocynkowana, dzięki czemu jest ona odporna na korozję.
Samochód korzysta z wielu elementów bliźniaczego modelu Lancia Delta/Dedra (Alfa Romeo 155 również jest bliźniakiem,
jednak w jej przypadku unifikacja jest dużo mniejsza).
Fiat Tempra – tył pojazdu
W 1993 Tempra przeszła facelifting[1] – zmiana przedniej atrapy chłodnicy,
dodatkowe wzmocnienia czołowe, oraz boczne. Zmianom uległy delikatnie silniki,
oraz wnętrze (np. nie było już kontrolek braku płynu w spryskiwaczach, w układzie chłodzenia, oraz niskiej ilości oleju).
Od roku 1990 produkowano użytkowy model Fiat Marengo na bazie modelu Fiata Tempra SW.
Zastąpił on model o tej samej nazwie wytwarzany w latach 1985-1990 powstający na bazie Fiata Regata Weekend.
Zobacz zdjęcia na: http://hydra16.nazwa.pl/abc.php?url=http://www.e-okulista.com.pl
|